Waarom is een sauna goed voor je?

Ik ben gisterenavond naar zo'n Thermen geweest. ik heb me heerlijk tegoed gedaan aan alle sauna's, stoombaden en gezondheidsdrankjes, maar vraag me af waarom zo'n groot temperatuursverschil voor een mens goed is? Raakt je lichaam niet van streek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

je lichaam wordt wel aan het werk gezet, maar dat kan, medische uitzonderingen daargelaten, geen kwaad.
de wisselende temperaturen zorgen ervoor dat je huid goed doorbloed raakt, en afvalstoffen zweet je uit.
bovendien verhoogt het je weerstand als je regelmatig gaat.
dan heb ik het nog niet eens over de weldadige ontspanning, dus geniet er maar van, zonder zorgen!
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wetenschappelijk bewijs dat saunabezoek gezond is bestaat naar mijn weten niet. De eigenaar zal het wel erg gezond vinden, ook voor zijn portemonnee, en het is prima dat jij je er goed bij voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
“Sauna is goed voor u”. Dat geldt echter alleen als het "spel van warm en koud” volgens de aloude regels goed gespeeld wordt.

Wie voor het eerst naar de sauna gaat, kent nog niet alle spelregels die bij het saunabaden horen. Die moeten nog worden aangeleerd.

Maar velen, die in de sauna kind aan huis zijn, gaan er soms eigen regels op na houden. Bij juist saunagebruik moeten die echter worden afgeleerd. En het eerste blijkt vaak aanzienlijk gemakkelijker te zijn dan het laatste ...

Daarom hier een aantal eenvoudige antwoorden op veel voorkomende eenvoudige vragen. Bestemd voor iedere saunagast, aarzelende beginneling of door-gewinterde routinier. Om aan te leren of om af te leren. Geschreven vanuit deze ervaring: "sauna doet je pas goed als je het goed doet!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het stimulerende effect van het saunabaden bestaat eruit dat het gehele organisme wordt overgeschakeld op een hogere prestatiebereidheid. Het moet de strijd aan met de hitte. Het aantal hartslagen en de pompcapaciteit van het hart worden verhoogd, de luchtwegen worden wijdopen gezet. Op die manier wordt het bloed via de longen rijkelijk van zuurstof voorzien. Ook zijn de hersenen en het hart sterker doorbloed. Het verstand werkt op volle toeren en uw geestelijke veerkracht stijgt. U voelt zich geestelijk fit en vol energie.

Lees voor meer informatie deze site:

http://www.ptsp.nl/content/view/62/117/